Vanligt förekommande frågor

Om förvaring

Öppna / Stäng alla

Är det säkert att förvara saker hos er?

Ja. Alla Pelican-anläggningar har videoövervakning och moderna säkerhetssystem. Våra anläggningar är bemannade alla vardagar från 10 till 18 och lördagar från 10 till 14 (Bromma söndagar 10-14). Våra anläggningar är väl säkrade och kräver en personlig accessbricka för att komma in på området. Dessutom har alla våra förråd extra säkra lås.

Finns det risk för fukt och frost?

Nej. När du lagrar dina saker på Pelican behöver du inte oroa dig för fukt eller frost i ditt förråd. Alla våra anläggningar har uppvärmning och moderna ventilationssystem för att säkerställa att ditt förråd alltid har en normal fuktnivå.

Finns det tillräckligt med utrymme?

Ja. Vi kan hitta en skräddarsydd lösning för alla dina behov. Vi har förråd i alla storlekar från 1 till 75m2. Vår standardhöjd i förråden är mellan 2,3 – 2,7 meter.

Kan jag ändra lagringsstorlek?

Ja, och det är gratis. Om du plötsligt behöver mindre eller ett större lagringsutrymme kan vi snabbt och enkelt hjälpa dig. Vi kan antingen erbjuda dig ett nytt förråd eller ett extra förråd. Prata med personalen för att hitta den bästa lösningen.

När kan jag komma åt mitt förråd?

Du har tillgång till ditt förråd varje dag mellan 5:30 och 24:00. Om du behöver hjälp är butiken öppen vanligtvis mellan 10:00 och 18:00 på vardagar. Du hittar exakta butiksöppettider här.

Hur mycket utrymme behöver jag?

Om du inte är säker på hur stort lagringsutrymme du behöver kan du utnyttja vår lagringskalkyl. Om du fortfarande har frågor, tveka inte att kontakta våra experter som hjälper dig att hitta en skräddarsydd lösning för dina behov på 020 - 340 340.

Special förråd

Öppna / Stäng alla

Vad är Drive-up / förråd med direkt åtkomst?

Du får ditt personliga förråd där du kan köra din bil rätt upp bredvid. Alla förråd är i ett säkert område som du endast har tillgång till med en accessbricka.

Bokning

Öppna / Stäng alla

Hur fungerar bokningen av ett förråd?

När du skickar en bokningsförfrågan på ett förråd får du en bekräftelse på din email. Inom 24 timmar kommer vi att kontakta dig angående bokningen. Undertecknandet av kontraktet och betalningen kommer att ske senare vid den Pelican-anläggning som du har valt. Priset på förfrågan gäller i 3 dagar.

Är bokningen bindande?

Nej, bokningen är inte bindande och gratis. Betalningen sker först efter det att kontraktet har undertecknats.

Är bindningsperioden lång?

Nej. På Pelican kan du säga upp ditt avtal till sista dagen i månaden om du kontaktar oss före den 15:e i samma månad, om inte annat överenskommits.

Vilka dokument behöver jag ge för att hyra ett förråd på Pelican?

Av säkerhetsskäl behöver vi se giltig id-handling. Id handlingen ska vara med fotografi såsom pass eller körkort.

Hjälp vid flytt

Öppna / Stäng alla

Erbjuder ni flytt tjänster?

Nej, Vi kan däremot ge er tips om vilka flyttfirmor ni kan använda och ge er kontaktuppgifter till dessa.

Hyr ni ut släpvagnar?

Ja. På Pelican kan du låna släpvagn gratis i upp till 24 timmar. För mer information klicka här.

Finns det annat flyttmaterial än flyttkartonger att köpa?

Ja, du kan köpa allt från flyttkartonger till bubbelplast, överdrag och wellpapp på Pelican. Kom till din närmaste anläggning och titta på vilket sortiment vi har eller klicka här för mer info.

Betalning

Öppna / Stäng alla

Hur går betalning till?

På Pelican har vi förskottsbetalning. Första fakturan betalas i butik när du skriver på kontraktet. Därefter betalar du antingen genom faktura som mailas ut eller AutoGiro.

Kan jag använda mitt eget lås till mitt förråd?

Det beror på. Pelican använder speciella lås för att hålla en hög säkerhetsnivå. Om du har använt Pelican innan, och du har din låscylinder kvar, kan du återanvända detta. Om du inte har detta måste du köpa ett i butiken.

Vilka betalningsmetoder accepterar ni?

På Pelican accepterar vi de flesta nationella och internationella betal- och kreditkort. Av säkerhetsskäl är våra anläggningar kontantfria.

Vad händer om jag är sen med min betalning?

Vanligtvis ger vi dig en vänlig påminnelse. Om du inte reagerar på våra påminnelser riskerar du att få en förseningsavgift. Om du trots påminnelser inte betalar kommer vi strypa tillgången till anläggningen och ditt förråd.

Säkerhet och försäkring

Öppna / Stäng alla

Är det nödvändigt att ha en försäkring?

Ja. Det är ett krav att ditt förråd och dina saker är försäkrade. Priset varierar beroende på värdet på vad du lagrar. Försäkringen ingår inte i förrådshyra utan tillkommer.

Hur fungerar försäkring på Pelican?

Om en olycka inträffar var vänlig kontakta vår personal omedelbart. De hjälper dig genom försäkringsprocessen, så du får din ersättning så fort som möjligt.

Lagring för företag

Öppna / Stäng alla

Kan jag kassera mina förpackningar och pappavfall?

Ja. Pelican kan hjälpa dig att bli av med ditt brännbara avfall så som papper, kartong & plast. De flesta av våra anläggningar har container, så du behöver inte slösa bort tid på att ta hand om ditt skräp.

Kan ni ta emot mina paket när jag inte är där?

Ja. Vår personal kan ta emot dina paket/leveranser/pallar på vardagar från 10 till 17. Inom dessa tider kan vi ta emot dina paket och ställa dem i ert förråd. Du kommer att få ett SMS från oss när vi tagit emot din leverans. Vi hjälper även till med att lämna ut paket som ni bokat hämtning på. Samma tider gäller för utlämning. Kontakta oss så berättar vi mer

Kan jag låna en vagn eller annan lagerutrustning?

Ja. Alla våra anläggningar har olika hjälpmedel att låna/hyra, kundvagn, pallyft, pirra, bärsele m.m.

Finns det el och belysning i mitt förråd?

Några av våra förråd har belysning inuti och vissa förråd har el. Vänligen kontakta din närmaste anläggning för att få veta mer

Kan jag parkera framför mitt förråd?

Ja. Om du har en Drive-up kan du parkera precis framför ditt förråd för att lasta och lossa.

Kan jag driva mitt företag från ett Pelican-lager?

Ja det är möjligt. Vi har flera kunder som aktivt använder sina förråd för att driva sin verksamhet.

Övriga

Öppna / Stäng alla

Finns det gratis kaffe?

Ja. Du är alltid välkommen att få en gratis kopp kaffe i butiken på alla våra Pelican-anläggningar. Finns även mineralvatten och annan dryck till försäljning.

Vad händer om jag förlorar en nyckel från mitt förråd?

När du köper ett lås från Pelican får du tre nycklar till ditt unika lås. Om du förlorar alla nycklar kan vi hjälpa dig att borra upp låset till ditt förråd. Detta till en kostnad om 500: -

Hur flyttar jag ut?

Om du vill säga upp ditt avtal, vänligen kontakta personalen på din Pelican-anläggning. Du hittar din lokala kontaktinformation här.

Finns det gratis parkering?

Ja, som kund kan du parkera gratis inom området medan du är i ditt förråd. Om du letar efter en permanent parkeringsplats för en bil, husvagn eller annat fordon, vänligen kontakta din närmaste anläggning för att få veta mer.

Finns det saker jag inte får lagra på Pelican?

Du får inte lagra brandfarliga vätskor, färskvaror eller annat som kan utgöra fara för andra eller riskera t ex mögel. Se våra villkor för mer detaljerad information.